Опубликовано: 10 апреля 2013, 17:31
50

Відэапраект «Край.BY» завяршае першы сезон

На некаторы час праект сыходзіць з экранаў, каб хутка вярнуцца з новымі гісторыямі ды захапляльнымі падарожжамі па беларускіх мясцінах.

Якія высновы зрабілі стваральнікі за гэты час і чаго чакаць у новым сезоне? Расказвае мастацкі кіраўнік праекта Зміцер Бейнарт-Саладуха.

Зміцер Бейнарт-Саладуха

Изображение 2

— Ці падводзіце вы для сябе пэўныя вынікі за гэты перыяд?

— Вядома ж. І па змесце, і па форме, і па тэхналогіі вытворчасці. У наступным сезоне мы маем намер больш веерна, але пры гэтым і больш глыбока асвойваць родную прастору. Дзякуй Богу і суайчыннікам — маем шмат цікавых прапановаў і запрашэнняў, атрымліваем цудоўны фідбэк.

— Паводле серыяльных канонаў у наступным сезоне павінен быць новы сюжэтны віток і перанос герояў у нечаканыя абставіны. Чаго чакаць у новых серыях «Край.BY»?

— Наш праект сфармуляваны так, што мы абсалютна не заклапочаныя серыяльнымі канонамі. Усе нечаканасці — унутры фармату. Калі зараз параўнаць некалькі нашых сюжэтаў пра розныя мясціны, нават не самы ўважлівы глядач знойдзе ў іх не меней за 10 адрозненняў. Праект у прынцыпе прадугледжвае высокую ступень імправізацыі і гнуткасці, таму мы вельмі чуллівыя да першаснага матэрыялу — да тых месцаў, пра якія апавядаем. Менавіта яны нам і падказваюць большасць нечаканасцяў. І цудоўны акцёрскі талент вядоўцы на апошніх этапах вытворчасці таксама падкідвае часцяком стос сімпатычных вырашэнняў.

Мы, я б сказаў, наадварот, не хочам пакуль нічога мяняць. Удасканальваць знойдзенае — гэта адназначна. Бо ў шэрагу вартасцяў праекта адной з самых заўважных ёсць яго інфарматыўнасць — яна нас далёка ад магістралі не адпусціць.

О, скарыстаюся нагодай і папрашу прабачэння за хібы і недакладнасці фактаграфіі, якіх нам ніяк не атрымоўваецца пазбегнуць. У першую чаргу праз тое, што на сёння не існуе “кананічнай” гісторыі Беларусі. Мы карыстаемся максімальнай колькасцю дасяжных нам крыніцаў, але часцяком даводзіцца абіраць штосьці з некалькіх супрацьлеглых. Таму мы гатовыя і далей атрымліваць заўвагі і дапаўненні ад зацікаўленай аўдыторыі. Будзем напраўду вельмі ўдзячныя. Бо адзінае, што мы ведаем дакладна, — гэта тое, што ўсяго ведаць проста немагчыма!

— Ці зразумелі вы па першым сезоне, хто асноўная аўдыторыя праекту, на якую трэба больш разлічваць у будучыні?

— Пакуль партрэт вымалёўваецца надзіва сімпатычны: гэта прыгожая дзяўчына/мужчына ў веку ад 16 да 45 гадоў, магчыма, з дзецьмі школьнага ўзросту, чалавек, схільны да авантураў, цікаўны да сапраўдных каштоўнасцяў, адкрыты, камунікатыўны, сучасны. Прычым, што крыху нечакана, не ўсе з нашай аўдыторыі пазначаюць сябе беларусамі паводле паходжання, не ўсе размаўляюць па-беларуску. Некаторыя нават не разумеюць! А глядзяць! Прыемна.

— Наколькі ўвогуле патуралі масаваму гледачу? Чым ахвяравалі, каб зрабіць праект больш папулярызатарскім? А што пакінулі, хоць і была небяспека, што гэта знізіць колькасць наведнікаў?

— Папраўдзе, ніколькі не патуралі і нічым не ахвяравалі. Мы самі адчуваем праект такім, якім яго і аддаём аўдыторыі. Нездарма ў трэйлеры праекта вядоўца прамаўляе: “… усё шчыра і па-сапраўднаму!” Так і ёсць. Нам важна, каб нам самім было цікава яго глядзець. Калі карыснасць спалучаецца з цікавасцю — галоўная мэта дасягнутая. Нам самім пакуль цікава.

Изображение 1

— Якія промахі праекта выправіце наступным разам?

— Ведаеце, гэта — “кухня”. Не пра ўсё хочацца і варта расказваць. Цяпер у нас невялікі тайм-аўт перад новым сезонам, і мы наўмысна не падсумоўвалі сваіх высноваў па выніках зробленага. Праз тыдзень-другі збяромся, парадзімся, паплануем. Тады можна будзе дакладна адказаць. А пакуль — самым агульным чынам: мы ведаем свае хібы і ўсё з магчымага адкарэктуем. Бо гэта наша годнасць і павага да аўдыторыі.

— Раскажыце, які быў ваш уплыў як мастацкага кіраўніка праекта? Што вы вынеслі для сябе з гэтай працы? Як тэатральнага рэжысёра вас задавальняе драматургія перадачы ці, можа, трэба шукаць нейкія новыя хады?

— Першая і першасная задача — сфармуляваць праект, убачыць яго, быць пераканаўчым у трансляцыі ідэі. Гэта было цікава, і таму не дужа цяжка. Наступны этап — сабраць каманду. Гэта, як паказвае практыка, нашмат складаней. Пакуль мы дажыліся да цяперашняга кадравага стану, было ажно тры “прызывы” адмыслоўцаў. Цяпер магу шчыра і з хваляваннем сказаць, што ўрэшце збілася каманда, якую я люблю цалкам і паасобку. На такім праекце, апроч прафесійных якасцяў “не ніжэй за” і стандартнага наборчыка простых камунікатыўных параметраў, ад чалавека патрабуецца яшчэ шэраг вартасцяў: неабыякавасць да сваёй спадчыны, рамантызм, лёгкасць на пад’ём, ахвярнасць, непрагматычнасць, сапраўдная цікавасць да культуры ў шырокім разуменні, жаданне вучыцца і спазнаваць… Вось з такімі людзьмі мне ўрэшце даводзіцца рабіць гэты праект. Уяўляеце, як мне пашэнціла?!

Што тычыцца майго рэжысёрскага погляду, дык я незадаволены абсалютна ўсім і пастаянна. І гэтая незадаволенасць не дазваляе мне “адпусціць” праект далёка ад сябе. Мой нос пакуль тырчыць у кожнай шчыліне. І мы ўвесь час штосьці спрабуем і ўдасканальваем.

— Якія выпадкі найбольш запомніліся пад час здымак першага сезона?

— Дзіўна, але “ВЫПАДКАЎ”, лічыце, не было. Хутчэй былі нечаканыя сустрэчы і адкрыцці. Амаль усе яны траплялі ў нашыя сюжэты. Мы ж шчырыя — нічога не хаваем. Галоўнае на сёння здарэнне — гэта сустрэча з сапраўднай Беларуссю. З мясцінамі і жыхарамі. Пра гэта так проста не раскажаш, нават у адмысловым інтэрв’ю. Таму пакуль адкажу дэкларатыўна: галоўнае ўражанне ад першага сезона — Беларусь непераможная ў сваёй сапраўднай беларускасці, якія б ветры над ёю не гулі. Разумейце, як хочаце.

— Ці быў нейкі «залаты» выпуск, які, на вашую думку, атрымаўся найлепшым?

— Тут я адкажу «папсова» – залаты выпуск наперадзе. Ён заўсёды наперадзе. Толькі пры такой умове праект жывы.

— Алесь Лапо казаў пра маленькія гістарычныя адкрыцці, якія рабіў пад час працы над перадачай. А якія адкрыцці, магчыма, для сябе зрабілі вы?

— Тое, што для Алеся як гісторыка маленькія адкрыцці, для мяне — вялікія. Па шчырасці, я не чакаў ад праекта, які сам прыдумаў, нейкіх адкрыццяў. Хутчэй — падцверджанняў вартасці такой ідэі. І гэта я ўвесь час атрымліваю. Так, мая Радзіма мае гіганцкую гісторыю сусветнага маштабу. Так, тут нараджаліся і раскрываліся людзі, што адным сваім існаваннем уплывалі на вялікую Еўропу і сусвет. Так, культура маёй радзімы — поўная, стваральная, самастойная і разнастайная. І так — гэта вядома не мне аднаму. Праз праект я напаўняюся любоўю да сваіх суайчыннікаў, былых і, што асабліва каштоўна, сучасных, да тых, каму пашэнціла існаваць, можа, у складанейшых умовах, чым мне. І гэта моцна дапамагае жыць цяпер і тут.

— Ці ёсць нейкая спецыфіка ў тым, што гэта менавіта беларускі праект? Калі б здымалі пра Расію, Польшчу, Украіну, перадача была б іншай, альбо ўсё ж гэты прынцып можна перанесці на любыя мясціны?

— Фармальна, напэўна, гэта зрабіць можна было б. Але нашто? Не люблю паняцце “фармат”, асабліва ў яго вульгарным паўсядзённым разуменні. Я шукаю нефармату, я на яго “вядуся”. Таму пра іншыя мясціны з іншымі складнікамі і расказваць хацелася б па-іншаму, сыходзячы з усяго аб’ёму пачуццяў і ведаў пра аб’ект цікаўнасці. Стандартамі ўжо хай дзяржстандарт апякуецца. Таму, канечне, у сваёй задуме гэта адназначна сучасны беларускі мультымедыйны праект з не да канца раскрытым патэнцыялам. З вельмі яшчэ не да канца раскрытым!

— Што прынесла ПАН-студыі гэтая супраца з «Будзьмай»? Можа, узніклі ідэі і на іншыя відэапраекты? Увогуле, як вы думаеце, якіх відэапраектаў сёння не хапае для папулярызацыі нашай культуры?

— Першае і галоўнае, што адразу ўсплывае — гэта сэнсоўнасць працы і супрацы. ПАН-студыя ў маёй асобе шчыра цешыцца, што ёсць магчымасць у межах кампаніі “Будзьма беларусамі!” рэалізаваць праект такога кшталту. Дзякуючы наяўнасці “Край.BY” і партнёрству з кампаніяй жыццё цяпер поўніцца не проста самарэалізацыяй, творчай рэалізацыяй, а вялікімі і малымі сэнсамі. Гучыць, можа, пафасна, але так я гэта напраўду ўспрымаю. Бо тое, што робіць кампанія ў сваіх праграмах, часам сумяшчае працу міністэрстваў адукацыі, культуры, спорту і турызму. Можа, яшчэ пра каго забыўся.

І канечне ж, супраца з культурніцкай кампаніяй такога кшталту і ўзроўню натхняе на крэатыў, раз-пораз мы абмяркоўваем чарговыя ідэі, прапановы, перспектывы. Спадзяюся, штосьці з гэтага пабачыць свет.

Пра тое, чаго не хапае, адкажу… па-рознаму. Эмацыйна — усяго не хапае! І болей! І рознага! Падумаўшы, адкажу — вострасучасных, трэндавых, модных, яркіх і ўплывовых. Яшчэ падумаўшы — такіх праектаў, што нейкім чынам зазіралі б у нашую будучыню, крышталізавалі б яе, рабілі б прывабнай і жаданай. Бо за апошнія гады адчуванне “вялікага жыцця” неяк згубілася. За чэмпіянатам свету па хакеі — вялікае і цьмянае “нішто”. І выразна не хапае праектаў пра ЛЮДЗЕЙ. Пра розных, маладых і сталых, таленавітых і нескладаных. Вельмі хочацца персаніфікаваць Радзіму, бачыць яе не мапаю ды лічбамі, а тварамі, лёсамі, імкненнямі.

Даведка: Зміцер Бейнарт-Саладуха – галоўны рэжысёр, мастацкі кіраўнік ПАН-студыі, выкладчык, крэатыўны прадусар. Скончыў Політэхнічны інстытут (гідрабудаўніцтва) і Акадэмію мастацтваў (рэжысура драмы). Працаваў рэжысёрам і галоўным рэжысёрам у беларускіх тэатрах і ў незалежных тэлекампаніях. Лаўрэат і дыпламант разнастайных конкурсаў і фестываляў.
ПАН-студыя больш за пяць гадоў займаецца праектамі ў галінах культуры, тэлебачання, рэкламы.

Відэафільмы праекта «Край.BY» можна паглядзець ТУТ.

Па матэрыялах budzma.org

Читайте также

Команда учащихся медколледжа из Молодечно стала победителем областного конкурса художественной самодеятельности
Областной конкурс самодеятельного художественного творчества среди учащихся медицинских колледжей Минской области проходил в Слуцке. Первое место заняли учащиеся из Молодечно.
Легковушка «Фольксваген» горела в Мяделе – мотор, салон и лобовое стекло повреждены
В Мяделе на Нарочанской улице поздним вечером 7 декабря вспыхнул легковой автомобиль «Фольксваген». Люди не пострадали. Причиной происшествия могла стать электрическая проводка.
Вратари летают, полевые игроки ложатся костьми, военные берут первые очки – мини-футбол в Молодечно достиг своего экватора
В спортивно-развлекательном центре Молодечно 1 декабря девятым туром завершился первый круг открытого чемпионата города по мини-футболу. На экваторе турнира первой финишировала вилейская «Мехатроника», а служивые воинской части МСКА набрали свои первые три очка.